Historien om Oxford går tilbage til årene 1901-1910, hvor brandet udviklede sig i Frankrig. I 1982 opkøbte Hamelin brandet, som siden er vokset støt og har udviklet sig til at blive markedsledende indenfor notesbøger, notesblokke og dagbøger i Europa.
Hvert år fremstilles og sælges flere end 50 millioner Oxford produkter på det Europæiske marked, hvoraf 99% af disse er produceret lokalt på Hamelins fabrikker i Europa. Oxford sortimentet henvender sig primært til skole og kontor segmentet.
Et essentielt element i Oxfords notesbøger, notesblokke samt dagbøger er brugen af optisk hvidt papir
Oxford brandets kultur er en velfunderet kombination af ekspert knowhow, tradition og kompromisløs kvalitet. En af de væsentlige elementer i brandets succes er tilgangen til, at alle fortjener et produkt hvor udførelse, kvalitet og komfort er i fokus når produktet er i brug.
Ligeledes er det Oxfords ambition at levere de korrekte værktøjer for at støtte forbrugernes præstationer. Oxford formår at kombinere funktion og design med effektivitet.